E-mail: info@karinvandenbosch.nl

PORTFOLIO
Publicaties
Wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke publicaties
  • Soort publicatie

  • Reset
Portret

Portretten: Coping

24/11/2020
Iedereen reageert anders op dagelijkse stress, sleur, prikkels en innerlijke strubbelingen. Je ontwikkelt een copingstrategie, je eigen manier van omgaan met lastige situaties. Als je autisme hebt, komt daar nog een extra laag bij. Hoe ga je om met je eigen autisme of dat van je partner?
Artikel

Het publiek leert autisme nu op een complexere manier kennen

01/06/2020
Mind My Mind, Rain Man, Mercury Rising, Mozart and the Whale, Hors Normes, Extremely Loud & Incredibly Close, Atypical; enkele van de bekendere titels van films en series over autisme die de afgelopen jaren zijn verschenen. Zoeken in de filmdatabase IMDB met trefwoord 'autism' levert 614 hits op, waarvan ik er zelf slechts een handjevol heb gezien. Met de beeldvorming over autisme in films en series zit het dus wel snor, zou je kunnen denken. Of toch niet?
Online artikel

Autisme & angst voor corona

02/04/2020
Hoe kun je als ouder van een kind met autisme het beste omgaan met corona-angst? Hoe praat je met je kind (of andere naaste) met autisme, wat kun je doen en wat is handig om te weten? In dit artikel vind je informatie, adviezen en tips, gebaseerd op informatie van deskundigen.
Artikel

Prioriteiten voor toekomstige kennisontwikkeling: Omgaan met (het eigen) autisme staat op #1

01/12/2019
Wat zijn de prioriteiten voor kennisontwikkeling op het gebied van autisme voor de komende jaren volgens alle belanghebbenden? Het antwoord op deze vraag is nu bekend. Het thema dat het meest belangrijk wordt gevonden is: omgaan met (het eigen) autisme. Op de voet gevolgd door beeldvorming & inclusie en hulp, behandeling & medicatie. Alle thema's zijn te vinden in de Kennisagenda Autisme.
Artikel

Communicatie & contact (Onderzoeksagenda Autisme)

19/06/2019
In dit artikel worden de resultaten beschreven van het thema Communicatie en contact uit de Onderzoeksagenda Autisme. Het thema Communicatie en contact is ingedeeld in vier subthema’s: sociale contacten en/of -vaardigheden, eenzaamheid en/of sociaal isolement, vriendschappen en communicatie.
Recensie

Een ondernemende levenshouding

28/03/2019
Een inspirerende bundel met verhalen van ondernemers met autisme. Zo zou ik het pas verschenen boek Ondernemen(d) met autisme van Marijn Bon omschrijven. Het boek bevat twaalf interviews met ondernemers met autisme, en een gedeelte met achtergronden, tips en conclusies. Leuk is dat er heel verschillende ondernemers aan het woord komen, zoals een coach, een kunstenares, een professional organizer, een eigenaar van een metaalbewerkingsbedrijf en een eigenaar van een grand café-restaurant. Al deze ondernemers hebben één ding met elkaar gemeen: ze hebben allemaal autisme.
Wetenschappelijk artikel

Nothing about us, without us: A case study of a consumer-run organization by and for people on the autism spectrum in the Netherlands

18/03/2019
In this exploratory case study based on qualitative research, we explore the perspectives and experiences of autistic self-advocates in the Netherlands regarding autism, (self-)advocacy, and consumer-run organizations. The focus of our study is a consumer-run organization by and for adult Persons on the Autism Spectrum in the Netherlands: PAS-Nederland or PAS for short. Our analysis reveals four themes relevant to the acceptance and integration of adults with autism into society and work: (1) invisibility of autistic adults; (2) diversity of the autism spectrum; (3) autistic leadership; and (4) collaboration between people with and without autism.
Artikel

Ondernemen vanuit de Wajong

01/03/2019
Ondernemen met autisme. Een combinatie waar niet iedereen meteen aan denkt. Toch zijn in de praktijk mensen met autisme actief als ZZP’er (Zelfstandige Zonder Personeel) en/of als ondernemer. Het is ook mogelijk om te werken als zelfstandige vanuit een uitkering, zoals een Wajonguitkering. Karin van den Bosch, de auteur van dit artikel, is zo’n zelfstandige.
Artikel

Wat vinden mensen met autisme en hun naasten belangrijk?

01/02/2019
Er wordt veel onderzoek gedaan op het gebied van autisme. Maar aan mensen met autisme en hun naasten wordt nauwelijks gevraagd wat er onderzocht zou moeten worden. Misschien vinden zij andere thema’s belangrijk dan bijvoorbeeld onderzoekers of hulpverleners. Daarom is in 2018 een project van start gegaan: Onderzoeksagenda Autisme, afgekort OZA.
Artikel

'De Leerplichtwet vormt het grote probleem'

10/12/2018
Saskia Buma is moeder van twee kinderen met autisme: Fabian (21) en Merlijn (16). Merlijn is een zogeheten ‘thuiszitter’, hij ging langdurig niet naar school. De school bood hem leerplichtontheffing aan, maar dat weigerde zijn moeder. Op dit moment krijgt hij enkele uren per week individueel onderwijs en volgt hij enkele vakken via afstandsonderwijs.
Artikel

Psychofarmaca op maat

14/11/2018
Bij het voorschrijven van geneesmiddelen wordt er vaak vanuit gegaan dat iedereen deze in het lichaam met dezelfde snelheid omzet (metaboliseert). Mensen krijgen daarom vaak de standaarddosering voorgeschreven. Tegenwoordig weten we echter dat er verschillen bestaan tussen mensen in hoe snel het lichaam een medicijn afbreekt. Wanneer iemand door een DNA-variant geneesmiddelen langzamer of juist sneller afbreekt, zal de standaarddosering zorgen voor meer bijwerkingen of juist minder effect.
Online artikel

2001. PAS

17/10/2018
De vereniging PAS (Personen uit het Autisme Spectrum) begon in 2001 met het initiatief van een groep volwassenen met autisme om een belangenvereniging vóór en dóór mensen met autisme op te richten. De initiatiefnemers en eerste bestuurders van deze vereniging-in-oprichting kenden elkaar uit de AS-kring, de bakermat van de (georganiseerde) emancipatie en belangenbehartiging in Nederland. Er leefde grote onvrede met de bestaande voorzieningen en mogelijkheden. Er was geen informatie over autisme bij volwassenen en men had het gevoel dat er te weinig voor normaal begaafde volwassen autisten werd gedaan en dat te vaak alle aandacht uitging naar de ouders, de kinderen en de verstandelijk beperkten met autisme. Als voorbeeld kan psychotherapie worden genoemd: dit werd ineffectief geacht vanwege het veronderstelde gebrek aan reflectief vermogen en daarom niet aangeboden.
Skip to content